Za posledních pár let prošel svět reklamy velkými změnami. Vidíme nástup programmatického přístupu zejména v display kampaních, obrovský postup v automatizaci PPC nástrojů, velký pokrok v efektivitě facebookových kampaní, silný nástup video reklamy a reach media formátů a další novinky zvyšující zacílení a výsledný efekt reklamy.
Ale měření efektu zase až tak zásadní pokrok nezaznamenalo. Pořád vyhodnocujeme podobně jako před pár lety. Většinou to jsou velmi přesné metriky, které ale stále měří jen online a jen u konkrétní cookie. Přitom obrovský podíl kampaní je cílených na nějaký typ offline konverze – návštěva obchodu či prohlídka autosalónu. Navíc se často děje skrz různá zařízení – vyhledám informaci doma na počítači a druhý den zajdu do obchodu s mobilem v kapse. Nebo naopak na mobilu mě zaujme něco v průběhu dne a večer na desktopu se k tomu vracím.
Přitom dnešní technologie již takovéto konverze jsou schopny zaznamenat. Procento lidí vlastnících nějakou formu smartphonu (⅔ američanů vlastní smartphon) neustále silně roste a mnoho z nich má permanentně zapnuto sledování polohy v mapových a navigačních aplikacích (v roce 2013 to bylo 74% uživatelů využívající navigační služby).
Právě realtime data o lokalitě mají obrovský význam v reklamě. V principu návštěva konkrétního bodu a setrvání na něm po nějakou dobu znamená konverzi (fyzicky jsem přišel do kamenného obchodu).
Nyní už zbývá pouze propojit informaci o servírované reklamě s informací o poloze. Přitom už delší dobu se GEO lokace používá jako běžná součást cílení kampaní. U desktopů s pevnou IP adresou funguje orientačně, ale u cílení na mobilní zařízení je přesnost velmi vysoká.
Vezmeme k tomu do úvahy silný rozvoj cross-devices algoritmů, které dokáží propojit jedinečného uživatele skrz zařízení. Tedy zákazníka zacíleného reklamou na desktopu můžeme sledovat skrz jeho polohu mobilu.
Tato kombinace “cross dives” řešení a měření offline konverzí bude znamenat v následujících 1-2 let velké téma a předpokládám, že se dočkáme několika zajímavých řešení. Ostatně už nyní Google testuje měření offline konverzí a cross-devices je také na vzestupu. Měření telefonických konverzí je již standardní službou AdWords nebo je zde k dispozici i český poskytovatel C-all.cz
Co ale kdybychom tuto myšlenku rozšířili dál? Je možné sledovat pohyb osob po silnicích a spárovat jej s umístěním billbordů a následnou návštěvou kamenného obchodu. Nebo po dostatečném rozvoji TV s připojením na internet budeme schopni identifikovat uživatele, kteří sledují reklamu v televizi a přitom si z mobilu prohlížejí doménu, kterou viděli v reklamě, nebo prostě jen vyhledávají správný dotaz ve vyhledávači.
Předpokládám, že budoucnost bude v tomto směru velmi zajímavá a přinese mnoho nových příležitostí. Jste připraveni?