Zdroj: http://www.slideshare.net/augustinefou/state-of-digital-ad-fraud-q1-2015-update-by-augustine-fou
Je pro vás kliknutí synonymem výkonnostní reklamy? Podívejte se, co všechno dokážou roboti, kteří ukrádají z reklamních rozpočtů.
Robot umí imitovat návštěvu
Roboti jsou v současnosti schopni nejen základních dovedností, jako je načtení internetové stránky, jsou schopni toho vykonat mnohem více. S jednou načtenou stránkou totiž dochází k volání více reklamních kódů, a tím placených impresí.
Pravděpodobně nejběžnějším robotem je robot vyhledávače. Přestože je tento robot běžný a je vnímán pozitivně, jeho nepřímým důsledkem je i načtení (zaplacení) imprese reklamy. Bot vyhledávače, se ale “identifikuje” jako bot vyhledávače, kdežto podvodný bot se snaží identifikovat jako reálný uživatel.
Roboti dnes ovšem dokážou i simulovat pohyb uživatele na obrazovce, a tedy oklamat reklamní servery měřící viditelnost reklam a přejetí kurzoru po banneru.
Robot dokáže kliknout
Pouhým načtením stránky by ovšem roboti nedokázali pojmout 1/3 reklamních rozpočtů. Jejich rafinovanost spočívá v tom, že umí klikat na reklamy a dokonce na cílové stránce provádět běžné uživatelské akce. Tím jsou méně odhalitelní v analytických nástrojích.
Robot je schopen nakupovat
Jestliže robot dokáže vykonávat různé uživatelské akce, dokáže i vyplnit objednávku v e-shopu nebo formulář poptávky. Tato akce je již ovšem náročnější a robot musí být konfigurován na konkrétní cílový web. Přesto se s tímto chováním můžete setkat zejména v affiliate marketingu poměrně často. Nepomůže zde přitom ani CAPTCHA ochrana, kterou mnozí roboti umí prolomit.
Robot ví, jak nás oslovit
Výčet dovedností tím ovšem nekončí. Roboti nás totiž běžně oslovují a komunikují s námi – reálnými lidmi. Uveďme si dva konkrétní příklady. Jedním z nich je populární aplikace Zopim (live chat), která je instalovaná na mnoha e-shopech. Může být naprogramována tak, aby návštěvníky sama aktivně oslovovala poté, co vykonají určitou akci. Jakmile na tuto reakci odpovíme, ujme se komunikace reálný člověk. Dalším příkladem je robot, který vyhledává diskusní fóra a zahrnuje je příspěvky s reklamními odkazy.
Jak se bránit
Náročnost odhalení robotů je závislá na tom, co všechno konkrétní robot umí. Mezi klasické metody, jak omezovat roboty, patří analytika kampaní. Zejména:
- Sledování impresí z pohledu kvality (doména, viditelnost, inscreen …)
- Sledování poměru imprese/klik
- Sledování počtu impresí z málo známých domén, či skokové nárůstky
- Sledování akcí uživatelů poté co přijdou na web klienta
Bylo by přínosné sledovat i další parametry, například zda jsou vygenerované lead/objednávky reálné, ale vzhledem k náročnosti se to v praxi děje minimálně – respektive to řešíme v momentě, kdy procento podvodných objednávek neobvykle vzroste.
Představili jsme vám letmý výčet toho, co roboti dokážou v souvislosti s reklamním odvětvím. Obecně nás roboti v rozmanitých podobách obklopují, stále častěji se účastní našich životů a je pravděpodobné, že tento trend bude mít stále rostoucí tendenci.