V posledních letech se mění struktura příjmů pro vydavatele médií. Google a facebook berou klasickým vydavatelům výrazné prostředky. Jasným dokladem je vyjádření Martina Sorrella, že letos investuje 7miliard z klientských rozpočtů do facebooku a Googlu: https://adexchanger.com/agencies/wpp-spent-7-billion-google-facebook-year/.
Cituji z článku:
NewsCorp., Twenty-First Century Fox, Sky and Foxtel all tied as the second-largest destinations for client spend.
By comparison, WPP spent between $750 million and $2 billion with traditional media owners this year, said CEO Martin Sorrell on the company’s earnings call. Just five years ago, Google was the fourth-largest destination for WPP’s media investment, and Facebook was 28th.
To jsou alarmující čísla pro majitele „klasických“ médií. Proč tomu tak ale je? Protože reklama na facebooku a Googlu je „efektivní“. Oba prodávají cílenou reklamu (=programatickou) a za cílení nechtějí peníze navíc (cena je zahrnuta v platbě za prostor). A cílená reklama nese lepší výsledky.
Když srovnám naše vlastní kampaně, tak investice do facebooku a Googlu rostou také výrazně rychleji než do klasických médií.
Vydavatelé se tomu musí nejen přizpůsobit, musí být lepší, aby uspěli a část ztracených obratů se jim vrátilo a tento vývoj zvrátili.
To se ale lehce řekne a hůř provede. Ale uvedu pár příkladů jak to možné je:
Efekt pro klienta na prvním místě
Vydavatelé ruku na srdce, u kolika vašich klientů jste si jisti, že rozumíte jejich cílům a potřebám? Někteří zákazníci chtějí konkrétní plochu, jiní vysoké CTR, jiní viditelnost plochy, jiní nákupy na svém eshopu,… a co jim prodáváte?
Neprodávejte co je pro vás nejjednodušší, prodávejte to, co chce klient a ujišťujte se průběžně, že dostává, co chce.
Měřte, analyzujte, optimalizujte
Pryč je doba, kdy na začátku byla kampaň nastavena a na konci odeslán report klientovi. Nastavte vaše systémy a procesy tak, aby byla kampaň neustále srovnávána s požadovanými cíli klienta a optimalizována pro ně.
Buďte transparentní a mějte partnerský přístup
Naše osobní zkušenost s kampaněmi na Googlu říká: „Výsledky jsou zpravidla velmi dobré, ale bože, nikdy nemám jistotu, že se reklama našeho klienta nezobrazí na webu podporující teroristy nebo na fake news webu.“ To je velmi nebezpečné a každý brand (značka), nechce být s určitým obsahem spojován. A žádný account manažer nechce vysvětlovat klientovi, proč jím řízená kampaň právě na takovém obsahu proběhla.
Vydavatelé médií mají obrovskou výhodu v tom, že přesně vědí, co se u nich nikdy neobjeví a dokáží toto klientům garantovat.
Neprodávejte data a imprese, prodávejte efekt
Běžný obchodní model vydavatelů vypadá takto: Kliente, prodáme ti imprese za X, cílení na region ti prodáme za Y, cílení na sociodemo data ti prodáme za Z,… to je jako pucle.
Facebook a Google jsou úspěšní právě proto, že nezpoplatňují data (cílení) a imprese zvlášť. Nabízejí vše v balíku a aktivně vyzývají klienty, aby co nejdetailněji cílili. Protože cílená kampaň je efektivnější než necílená. Ve finále cílená kampaň na CPT stojí více, ale v rámci zadávání kampaně to nikde není uvedeno a zvýšená cena vyplývá automaticky a klient je s ní spokojený, protože s cenou rovnou vidí i lepší výsledek.
Obrázek převzat z: http://www.businessinsider.com/facebook-tests-mid-roll-video-ads-2017-1