27.10. 1994 – byla realizována první digitální reklama – pro upřesnění první reklama na online médiu – tedy reklamní banner. Jednalo se o reklamu společnosti AT&T a byla k vidění na webu HotWired.com. Takto vypadala:

prvni-banner
Z dnešního pohledu je na této zlomové události několik pozorhodných bodů:

  • Žádná jiná online reklama předtím neexistovala, proto ani lidé nevěděli že se na ní dát klikat a proto je tato výzva na banneru přímo uvedena.
  • Dnes je jasné že z reklamy se dá prokliknout na webovou stránku, tehdy to byla novinka a klient si musel nechat pro tyto účely stránku vyrobit.
  • Proklik (CTR) této reklamy byl neuvěřitelných 44%. Dnes se u běžné bannerové reklamy pohybujeme o tři řády níže.
  • A zajímavý je i předmět kampaně. Banner byl součástí kampaně “You will”, která představovalo v té době futuristické možnosti. Z dnešního pohledu je až zarážející co všechno se za těch několik desítek let stalo běžnou součástí našeho života. Reklamní videospoty jsou dostupné na Youtube.

Online reklama se velmi rychle a strmě rozvíjela a s ní vzniklo několik dnes již velmi známých společností a řešení. V krátkosti vyjmenujeme několik z nich:

  • V roce 1996 vzniklo ad serverové řešení DoubleClik (později v roce 2007 koupené Googlem). Nejednalo se o jediný ad server, ale z dnešního pohledu nejznámější. Obecně technologie ad servingu umožnila jednoduše spravovat online reklamu. Bez ad serveru bylo nutné každou reklamu do webu vložit ručně vývojářem. Ad servery předaly tuto možnost i lidem bez přímého přístupu do HTML kódu. Zároveň umožnily reklamu cílit podle některých kritérií a nabídly statistiky dosažených metrik.
  • V roce 1996 vznilo sdružení IAB.
  • Google vyhledávač se zrodil v roce 1998 v přímé reakci na vzrůstající počet www stránek. Do té doby existovaly pouze katalogy stránek jako například AltaVista.
  • V roce 2000 Google představil nástroj AdWords, který revolučním způsobem změnil způsob placené reklamy ve vyhledávačích. Mimochodem model platby za kliknutí (PPC) byl do AdWords přidám až v roce 2002.
  • Facebook byl spuštěn v roce 2004, Twitter 2006, Instagram 2010…
  • V roce 2010 bylo založeno OpenRTb Consorcium krátce na to vydefinován standard OpenRTB. V následujících dvou letech se masívně rozvíjely DSP, SSP a další systémy pro práci s automatizací online reklamy. Tedy objednávky už nebylo potřeba posílat mailem či faxem, ale display reklama se začala prodávat online.
  • Řešení Prebid.sj pro jednodušší práci s header biddingem vzniklo v roce 2015 a od té doby se řešení header biddingu začalo masově šířit.
  • 2006 podle dat IAB poprvé byly investice (spendy) do mobilní reklamy vyšší než do desktopové
  • V roce 2007 představil Apple iPhon a Google rychle následoval s Android OS. Tyhle systémy změnily pravidla hry. V přímém důsledků masivního rozšíření chytrých telefonů se náklady na internetové připojení snížily a dnes je pro nás “být online”, stejně samozřejmé, jako že funguje elektřina. Po roce 2007 začíná masivní nárůst počtu prodejů chytrých (mobilních) zařízení, který zároveň násobně převyšuje útlum prodeje klasických stolních počítačů (viz graf níže).
  • Apple se rozhodl přestat ve svých systémech používat cookies. Postupně jej následovaly i další provozovatelé internetových prohlížečů a aplikací. Cookies postupně opustili všichni provozovatelé až na Google, který plánuje skončit s cookies v roce 2024 (ale už 2x datum odložil).
  • V roce 20018 začala platit právní úprava Evropské Unie s označením GDPR, které zásadním způsobem změní práci s osobními daty a dosavadní běžný princip OPT-OUT změnila na OPT-IN. V ĆR je plně aplikovaná od roku 2022.

mobile-grow
Zdroj: https://econsultancy.com/programmatic-advertising-a-brief-history-predictions-for-the-future/

Bannery
Share: / / /

CONTACT US

ProgSol, Programmatic Solution, s.r.o.
Karla Engliše 3201/6
Praha 5, 150 00

Your Name

Email address

Subject

Your Message

Progsol newsletter
Start to receive the Newsletter Programmatic